Uciążliwe objawy menopauzy. Jak sobie z nimi radzić?

Menopauza to nic innego jak okres w życiu kobiety, który oznacza przekwitanie. Wówczas to, zdolność rozrodcza całkowicie ustępuje. Burza hormonalna, która przechodzi przez organizm wywołuje wiele skutków ubocznych. W wielu przypadkach nieść może za sobą poważne zmiany, utrudniające normalne funkcjonowanie.

Menopauza – pierwsze objawy

Klimakterium to specyficzny czas. Objawy są niezwykle zbliżone do tych, które pojawiają się w ciąży. Wszak, skala zaburzeń hormonalnych jest bardzo podobna.

Przekwitanie objawia się poprzez:

  • zaburzenia/ustanie miesiączkowania

  • nadmierne zmęczenie

  • ogólne rozdrażnienie

  • huśtawkę nastrojów

  • przybieranie na wadze

Ponadto, mogą wystąpić defekty skórne takie jak trądzik czy cellulit.

Menopauza – kiedy rozpocząć leczenie?

Menopauzy się nie leczy. Można jedynie zapobiegać i przeciwdziałać objawom występującym podczas całego okresu klimakterium.

Rozpoczęcia procesów profilaktycznych zaleca się każdej dojrzałej kobiecie. Należy nie dopuszczać do zanikania motoryki organizmu, utrzymując dobrą kondycję organizmu poprzez wykonywanie aktywności fizycznej (dowolnej). Ponadto, niezwykle ważne jest odpowiednie odżywianie. To, co jemy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i wygląd zewnętrzny (w tym także sylwetkę).

Wśród objawów okresu menopauzalnego wyróżnia się te o charakterze psychicznym, co sugeruje by zadbać o optimum także w tej sferze.

Menopauza – jak rozpoznać?

Jak wspomnieliśmy na początku tej publikacji, menopauza ma bardzo zbliżone objawy do ciąży. W praktyce każde zaburzenia hormonalne objawiają się w podobny sposób, co nie zawsze oznacza zmiany hormonalne.

Rozpoznanie menopauzy możliwe jest podczas konsultacji z lekarzem – endrykologiem. Badania hormonalne wskażą, czy dochodzi do ustania płodności, czy przyczyna danych zachowań jest gdzie indziej. Od niedawna w aptekach dostępne są również testy menopauzalne, których działanie jest bardzo zbliżone do tych ciążowych. Należy jednak pamiętać, że tylko badania kliniczne są w stanie w 100% stwierdzić czy dochodzi do przekwitania.

Menopauza – jak uniknąć nadwagi/otyłości?

Zgrabne ciało to synonim kobiecej atrakcyjności. Nic więc zatem dziwnego w tym, że tak wiele Pań podejmuje trudy odchudzania i decyduje się na realizację rozmaitych procesów, by móc pochwalić się płaskim brzuchem. Niestety, w okresie menopauzy jest to dodatkowo utrudnione: spowolniony metabolizm i niska aktywność fizyczna robią swoje.

Uciążliwa nadwaga. Jak mieć dobrą sylwetkę przy menopauzie?

Na temat odchudzania napisano wiele różnych artykułów. Opublikowano tysiące różnych nieprawidziwych informacji, by nie powiedzieć bredni. Wiele osób mylnie uważa, że odchudzanie to dieta. Inni zaś uważają, że płaski brzuch osiągnąć można poprzez realizację popularnych „brzuszków”. W dzisiejszej publikacji pragniemy przedstawić sprawdzone, pewne (z punktu widzenia nauki) metody.

Kluczowe elementy odchudzania: dieta, ćwiczenia, suplementacja

Dieta w odchudzaniu jest bardzo ważna, ale sama w sobie nie przekłada się na redukcję kilogramów. Procesem odpowiedzialnym za spalanie tkanki tłuszczowej jest ruch. Poprzez dietę możemy jedynie obniżyć ilość kalorii (materiału energetycznego), aby zmusić organizm do wykorzystywania materiału zapasowego (tkanki tłuszczowej).

Jadłospis zatem powinien mieć obniżony bilans kaloryczny. Najlepszym rozwiązaniem jest ustalanie zapotrzebowanie ogólnego i odejmowanie 200-300 kcal dziennie. To bezpieczny sposób, który nie niesie za sobą konsekwencji w postaci problemów wynikających z osłabienia organizmu. Kategorycznie przestrzegamy przed stosowaniem jakichkolwiek diet głodówkowych.

Drugim elementem jest trening. Zdecydowanie najefektywniejsze są ćwiczenia o charakterze aerobicznym. Tzw. ćwiczenia tlenowe, to trening charakteryzujący sie intensywnością na poziomie 65% tętna maksymalnego, trwający nie krócej niż 30-45 minut.

Trzecim, równie ważnym elementem odchudzania jest suplementacja. Jej rola w procesach redukcji kilogramów jest coraz większa. Za sprawą suplementów możemy ograniczyć apetyt, oczyścić organizm lub poprawić pracę układu trawiennego.

Pamiętaj: podstawą odchudzania jest trening, ale bez suplementów i diety trudno o szybkie spalanie tkanki tłuszczowej.